11. Design Thinking

Creatief denken met de klant centraal

De vijf fasen van het design thinking-model

Samenvatting

Dit model is de laatste jaren erg populair geworden, maar is feitelijk gebaseerd op oudere methoden van ontwerpen, waarbij de klant centraal staat, zoals ondermeer user-centered design. In multidisciplinaire teams en samen met klanten worden in diverse iteratieve processen ideeën en ontwerpen bedacht, keuzes gemaakt en de resultaten weer kritisch bekeken.

5 fasen

Het design thinking proces start met een onderzoekfase. Hier probeert men de behoeften van de klant te begrijpen met betrekking tot een bepaald probleem. In de volgende fase wordt het probleem en mogelijke behoeften van de klant rond dit probleem gedefinieerd. Zo komen er bruikbare gegevens om het ontwerp te starten. In de 3e fase worden in het team en samen met klanten ideeën gevormd voor goede oplossingen van het probleem. En door het experimenteren met de ideeën of met eerste ruwe prototypes worden de eerdere aannames getest en bijgesteld. In de 5e fase wordt een specifiek concept gekozen en wordt gekeken welke businesscomponenten verder een rol spelen. Hiervoor worden weer andere modellen als het Business Model Canvas of Customer Journey Mapping gebruikt.

Iteratief

Niet alleen is iedere fase op zich een iteratief proces, ook is het model zelf iets wat op meerder plaatsen bij innovatie herhaaldelijk kan worden toegepast. Het is vooral een andere manier van denken en werken tijdens ontwerpen en innoveren. Om dingen meer en meer samen met eindgebruikers en klanten te doen. En om niet te snel te denken dat je er bent, dat je alle behoeften van de klant hebt meegenomen.

Terug naar het overzicht