19. Innovatie Matrix

Kiezen voor innovatie die duurzaam is en impact heeft

De Innovatie Matrix (INNOVA/Roland & Rogier van Kralingen)

Samenvatting

Om meer focus te krijgen bij innovatie is het goed om vooraf stil te staan bij wat voor type innovatie het meest gewenst is. In een wereld waarin zaken snel veranderen, maar waar ook succesvolle nieuwe producten en diensten snel gekopieerd worden is het van belang de juiste keuzes te maken. Wil je grote veranderingen bij je klanten of bij je eigen organisatie teweeg brengen, of zijn kleine veranderingen, die goed aansluiten bij de huidige situatie voldoende? Dit model helpt om de gewenste innovatierichting te kiezen.

Radicale en grote innovaties

Wanneer je bij het innoveren gaat voor de grote en radicale gedragsveranderingen, zowel voor je klant als voor je eigen organisatie, dan spreek je van de meest extreme vorm: de radicale innovatie. Daarvoor moet je zowel het gedrag van je klanten sterk (kunnen) beïnvloeden en ook je eigen organisatie volledig anders organiseren. Iets minder ingrijpend is de grote innovatie. Daar zullen de veranderingen voor productie in het eigen bedrijf beperkter zijn, maar de gevolgen voor de klant blijven erg groot.

Strategische en slimme innovaties

Kies je daarentegen voor kleine gedragsveranderingen van je klant dan blijven 2 andere typen innovatie over. De strategische innovatie, waarbij je wel de eigen organisatie sterk moet aanpassen. Bijvoorbeeld door het businessmodel volledig om te gooien. Het minst ingrijpend is de slimme innovatie, waarbij het meer gaat om kleine verbeteringen in bestaande producten en diensten. Het zal duidelijk zijn dat deze laatste vorm het minste risico geeft, maar ook het minst zal opleveren.

Terug naar het overzicht