34. Open Innovatie

Interactief ontwikkelen van innovaties met veelzeggende klanten

Open Innovatie-model (bron: Henry Chesbrough)

Samenvatting

Bij open innovatie worden ideeën, suggesties en aanpassingen in het proces van buiten de organisatie (en vooral van toekomstige klanten) nadrukkelijk meegenomen. Er zijn vele succesverhalen bij het toepassen van open innovatie. Maar er zijn natuurlijk ook beperkingen. De bijdragen van externen kan problemen geven bij het aanvragen van patenten, bij het verrassingselement bij de introductie, of bij het onderscheid maken met de concurrenten. Maar de voordelen leveren vaak meer op.

Innovatietrechter

Het model voor open innovatie is gebaseerd op de Innovation Funnel. In de visualisatie van het model is te zien dat deze funnel bij open innovatie aan alle kanten lek is. De input en interactie komt van alle kanten. Vooral ook van de toekomstige klanten en gebruikers.

Open innovatieproces

Om open innovatie toe te passen is het raadzaam een aantal stappen te volgen. Eerst moet er natuurlijk een keuze voor de focus op de gewenste innovatie worden gedaan. Daarna volgt een Lead User-onderzoek, een identificatie van de kansen en Co-creatie workshops. Dan volgt een ontwikkelproces voor het concept en prototype, gevolgd door validatie van dat concept en tenslotte het vaststellen van een businessplan.

Terug naar het overzicht